Top 10

Hallå där gott folk :)

Medan jag suttit och vråltryckt en halv påse väl efterlängtade cheezedoodles har jag funderat ut vad jag ska ranka i denna legendariska bloggs första veckolista och det blir "Städer som jag besökt hittills under mitt liv". Passar bra va? Jadå! Då kör vi :)

#10 - Visby, Sverige
Denna sommaridyll med sina supercharmiga småbutiker och caféer lite här och var innanför den klassiska ringmuren ger ett nätt utlandsintryck med sin gassande värme och ljuvliga sommarbris som ofta uppkommer. Ett ställe jag absolut kommer återkomma till.

#09 - Brasov, Romania
En skön studentstad lokaliserad i centrala Rumänien som har ett centrum som påminner stark om vår kära grannstad Umeås centrum, vilket innebär en stark variation på affärer och caféer med en klassisk shoppingkultur, så att säga. Med ett stort berg placerat just bredvid stadskärnan har man varit lite fyndiga och satt en "Brasov"-skylt likt den i Hollywood, vilket ger en speciell storstadskänsla liksom.

#08 - Uppsala, Sverige
I och med att jag har släkt nära och i denna lagomstora Upplandsstad trivs jag automatiskt jättebra. Den är precis lagom stor med jättefin centrummiljö och kraftig/skön variation bland invånarna eftersom det finns ett rätt så fett universitetet i den här stan, som ni alla vet. 

#07 - Madrid, España
Denna Europa-metropol har jag besökt två gånger så här långt, båda dessa gånger i fotbollssammanhang, men den andra gången fick jag rätt mycket tid över till annat så jag fick verkligen chansen att upptäcka i stort sett hela staden och det gav mig ett riktigt bra intryck tack vare fascinerande fin arkitektur och mycket trevlig stadskärna.

#06 - Dublin, Ireland
En mycket trevlig storstad med genuin öldrickar-känsla i och med pubar bakom varje gathörn. Guinness-bryggeriet var man ju dum att inte besöka och man skäms ännu mer över att inte ens ha provat en äkta Dublin-Guinness, men nästa gång säg! Att det irländska folket är det skönaste på jordet gör ju inte saken sämre direkt...

#05 - Liverpool, UK
Detta är en av de mest klassiska städer jag besökt med en exemplarisk Englands-känsla som den utger med sina gamla och fina hus samt extremt underbara fotbolls- och musikkultur. Man stormtrivs direkt man kliver av planet på "John Lennon Airport" som den naturligtvis heter och denna stad kan jag faktiskt tänka mig att bo i, till och med.

#04 - Newcastle, UK
Denna superfina stad i Nordengland ligger mig varmt om hjärtat. Delvis tack vare det toksköna Geordie-folket (dom kallas så) och det underbara fotbollslaget i staden som spelar på min absoluta favoritarena där fansen faktiskt knäcker våra egna hemma i Skellefteå ibland. Vi ses snart igen Toon!

#03 - Östhammar, Sverige
Detta anser jag vara en av landets främsta sommaridyller med en superdupermysig miljö kring hamn och centrum. Har en camping lokaliserad vid den trevliga stranden och en massa annat trevligt som man bara kan glida med och njuta av en hel sommar lång egentligen! Roslagen presenterar stolt denna småstad :)

#02 - London, UK
Behöver jag ens säga nåt om denna stad? De har tiotals vassa fotbollslag som spelar den mest underhållande fotbollen i världen och en miljö som knäcker de flesta storstadsmiljöer. Jag har redan besökt den några gånger och kommer definitivt besöka den många gånger till i min långa framtid. Främst tack vare laget i mitt härta, Chelsea FC, men även av MÅNGA andra anledningar, of course.

#01 - Barcelona, España
Kanske något partiskt kan ni tycka? "Näedå!" säger jag med ett flin, heh ;) Men denna metropol är helt underbar, speciellt då solen ler som den så ofta gör i denna storstad. Det finns så otroligt mycket att se och uppleva här och man blir aldrig riktigt mätt på alla aktiviteter som man fortsätts att bli matad med när man befinner sig här. En stad som alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat. Alltid. 

In eternity.


Så där ja! Klar med bloggens första lista och jag hoppas ni ser denna som lite av en tipskorg med massa fina resmål som ni absolut borde besöka någon gång, i alla fall vissa av dom :)

Tack för mig!
/The Traveler


Kommentarer
Postat av: Ryan

Var är Eindhoven?! ;) Kebaben var ju bra iaf...

2011-03-10 @ 21:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0