Top 10 @ 12

"De säger att filmerna borde vara mer som livet. Jag tycker livet borde vara mer som filmerna."

Så inledder jag dagens blogginlägg och ni kan ju gissa vad jag ska ranka idag? Jo, de 10 bästa filmerna genom alla tider. En till synes omöjlig uppgift kan ni tycka, men det är likt många andra listor till femhundra procent en smaksak och alla får ju tycka precis som dom vill. Men här följer min egna lista och om det kan intressera får ni gärna läsa den :)

Lista nr 4 - Topp 10 bästa filmerna in the history of mankind

#10 - Avatar (2009)
Denna fiktiva succérulle kan faktiskt sätta folk i depression. Så bra är den. Handlingen må vara rätt så förutsägbar i vissa lägen men det är bara en dum detalj, för i övrigt knäcker den med sin kreativa prestanda och sagolika kvalité, speciellt när man ser den på Bluray™. Jag diggade den så hårt att jag såg den 2 ggr på bio, en av dessa i 3D, och efter den andra gången kände jag bara en stark önskan av att få vakna upp helt blå dagen efter. Say no more.

#09 - Snatch (2000)
En engelsk grungerulle med skön, sunkig, brittisk miljö och några toppensköna karaktärer som bara knäcker i sina roller. Every single on of them. Den största profilen är ju Brad Pitt i rollen som en laid back pikey som kan slåss likt ingen annan man. Men samtliga kungar förgyller denna film med asskönt snack, tjafs, bråk och annat kul som liksom en typisk engelsk film ska bestå av ;)

#08 - Inglorious Basterds (2009)
Denna toksköna och komiska 2:a världskriget-skildring av mästaren Quentin Tarantino är en film som borde finnas med på de flestas listor. Den har en famnfull redan klassiska scener som bland annat den legendariska pubscenen i mitten av filmen. Det är en scen som jag sent kommer att glömma då den var fullkommligt OMÖJLIG att ana utgången på, då man såg filmen för första gången. Samt att den förgylls av majestätiskt bra skådespelarinsatser också. Allra mest av han som spelar Hans Landa. GOD DAMN IT vad han levererar. 

#07 - The Dark Knight (2008)
Detta kan vara den bästa actionfilmen som gjorts i modern tid. Den är sjukt elegant gjord men djup eftertanke bakom händelser, karaktärer och miljö. Insatsen som "The Joker" av Heath Ledger (amen) kan vara den bästa någonsin, utan överdrift. Han äger sönder hela filmen och gör den både rolig och sorglig på samma gång. Bruce Wayne är ju lika klockren som vanligt. Han är ju Batman liksom, vad mer behöver jag säga....

#06 - Remember the Titans (2000)
En fullkomligt magisk film som baserad på en sann historia skildras utmärkt av Denzel Washington i huvudrollen som en förtryckt football-coach i en liten stad i östra USA. Man blir så sjukt gripen av denna film då den får att inse hur tufft det verkligen var på den tiden. Jag blir nästan rörd till tårar när de lyckas förändra allt genom en ofattbart stark gemenskap och osänkbar inställning samt enormt hjältemodig uppoffring. God bless this movie.

#05 - Lejonkungen (1994)
Jag har tyckt att denna var film har varit exakt lika bra ända sedan jag var 5 år gammal. Den ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag gråter fasen lika mycket än när Simbas pappa dör alltså, vilken fruktansvärd scen det ÄR... Please don't remind me ;( Aja, nog med det! Finner det fascinerande att en Disney-film som denna kan följa en hela livet egentligen och på nåt mystiskt sätt stärka en i många lägen. Den har bara nåntning extra denna cartoon!

#04 - Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (2004)
Jag var bara tvungen att ta med den fullständiga titeln på plats nr 4 här... Vart ska jag ens börja? Denna film har en slags helig stämpel på sig den skänkt mer skratt till mig och mina vänner än vad NÅNTING annat har gjort i hela våra liv. Den är unik i sitt fall då den är en komedi som man bara inte kan tröttna på. De flesta komedierna är bara roliga några gånger men denna knäcker fanimej varenda gång! För alltid Anchorman <3

#03 - Pulp Fiction (1994)
"The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy My brothers. And you will know My name is the Lord when I lay My vengeance upon thee."

#02 - Nyckeln till frihet (1994)
Morgan Freeman kan vara den näst bäste skådespelaren genom alla tider. Han och Tim Robbins gör denna film så spektakulär att jag knappt kan formulera detta stycke så värst väl. Filmen rör en likt ingen annan film och efter dryga halvan vill man bara inte att den ska sluta, trots att den är ca 3 timmar lång... Jag har sett den på tok för få gånger så en tredje livstitt på denna gudomliga rulle kan nog bli av snart. *Korstecken*.

#01 - Jakten på lycka (2006)
Jag sa i förra stycken att Freeman är den näst bäste ever. Den som är allra bäst är ju såklart Will Smith, the greatest of them all, och i denna film sjunker han in i en roll som en hårt kämpande ensamstående fader som aldrig någonsin ger upp. Den är baserad på en sann historia så därför inspireras jag starkt hur Will speglar den hårt utsatte Chris Gardner som jobbar starkt för att hitta lycka i livet åt sin lille son som han kan offra ALLT för. Med inspiration menar jag livsstyrka som styrs av ett starkt tålamod en jäkla vilja att lyckas. För har man det så blir man faktiskt lycklig till slut. True story.

Happyness

Luegos compadres!

/The Critic

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0